Bevara originalet: Var rädd om orginalet. Det är en
grundregel som man alltid ska tänka på.
För det är originalet, ursprungstillståndet, som är det viktiga och intressanta. Att
målade möbler inte ska avlutas vet numera de flesta.
Men även den allt för ambitiöse renoveraren kan utgöra en fara. Han vill att lagningar
inte ska synas och att föremål ska vara utan spår av slitage.
Det är just strävan efter det perfekta, som inte alltid går att förena med principerna
när det gäller lagning av gamla föremål.
Ett typiskt exempel är att en liten fanerskada på ett bord resulterar i ett nytt faner
på hela bordsskivan. Det kan också kännas frestande att jämnslipa, nylacka,,
förgylla, nyförtenna och så vidare.
Hur ska man laga?
Allra först ska renoveraren ställa sig frågan: behöver jag göra något alls? Ett
stolsben måste naturligtvis limmas fast, i annat fall går inte stolen att sitta på.
Gångjärn och lås ska fungera, annars har man ingen nytta av ett skåp. Keramik ska
limmas ihop så att formen syns och så att skärvorna inte kommer bort. Ruttet trä
måste bytas ut...Det är här fråga om åtgärder som rör funktionen och som stoppar
vidare förstörelse.
Men ska man göra något ytterligare? Nu gäller det att tänka sig för noga. Man ska
skilja på skador och slitage. Skador på grund av ovarsam hantering åtgärdas
vanligtvis. Men mångårig nötning, exempelvis på en stols armstöd, får inte slipas
bort och utplånas. Slitaget hör till föremålet. Om det tas bort berövas föremålet
en del av sin historia. Det stympas och förlorar sin charm.
Samma material
Viktigt är att man har klart för sig vilka material som ska användas vid lagningar.
Huvudregeln är att man ska fortsätta med samma material. I fogar som tidigare limmats
med varmlim fortsätter man med varmlim, linoljemålade hus målas med linoljefärg och
så vidare. Att göra avsteg från denna regel, medför nästan alltid sämre hållbarhet
och att framtida renoveringar kompliceras.
När det gäller bättringsarbeten är det viktigt att material som tillsätts inte är
hårdare och mindre elastiskt än originalet. Annars kan sprickbildning uppstå när
originalets material utvidgar sig eller krymper. Som exempel kan nämnas att skadade
partier i en kalkputs ska bättras med kalkbruk, aldrig men cementhaltigt bruk.
I vissa fall kan det vara en fördel att material som tillsätts är mjukare, porösare
och mer elastikt än orginalet. Som exempel kan nämnas att skört papper kan lagas med
så kallat japanpapper.
En lagning får inte förstöras eller förvanska originalet. Vanligt förekommande är
att målningar, grafiska blad och kartor klistras upp på skivor med felaktigt lim, så
att det bildas sprickor och missfärgningar. Skivans plana yta förstör dessutom
papperets och textilens karaktär. Ett annat exempel är att keramik vid rengöring
missfärgas under glasyren.
Att återställa det på detta sätt skadade föremålet till ursprungligt skick är ofta
omöjligt. På fackspråk brukar man säga att sådana lagningar inte är reversibla. Av
hänsyn till föremålets originalskick är det önskvärt att lagningar, så långt det
är möjligt, är reversibla. Detta underlättar också framtida lagningar. När man lagar
gamla föremål finns det även aspekter av etisk art. En lagning kan bli så perfekt att
inte ens avancerade analyser kan klara ut vad som är original och vad som är
komplettering. Sådana oklarheter får inte förekomma. Naturligtvis ska lagningen göras
väl, ett gott hantverk, men med hjälp av förstoringsglas, ultraviolett lampa eller
andra hjälpmedel ska lagningen kunna urskiljas. Man kan också låta lagningen synas
från en baksida, som exempel insidan av en stolsarg. Det handlar alltså om ärlighet och
redovisning. På museer lagas föremålen ofta så att det tydligt syns att de är lagade,
en retusch ges då medvetet en något avvikande nyans. Knappast någon lagning är enkel
att utföra. Man ska kunna hantera verktyg och kemikalier och ha tillräckliga kunskaper
om gamla material och metoder. Man bör också känna till en del om föremålen, stil-och
kulturhistoria, för att kunna bedöma hur olika föremål ska åtgärdas. Man måste
också ha klart för sig huvudprincipen när det gäller lagning av gamla föremål,
nämligen att akta originalet.
Många av dem som kallar sig fackmän utgör en fara för vårt kulturarv. Föremålen
renoveras för hårt, de renoveras sönder. Närmaste länsmuseum kan ge råd vid val av
fackman. |