Gävleborgs
Läns Konstförenings årliga utställning är alltid ett evenemang inom vårt konstliv. I
årär uppvisningen kanske litet tunn, väl till dels beroende på att åtminstone sex av
de utställare, som man är van att möta vid sådana tillfällen ej låtit sig
representeras och för övrigt synes juryn ha varit i åtskilliga fall minst sagt
välvillig. Detta betyder däremot ej, att det icke finns åtskilliga glädjeämnen att
taga del av.
De båda ålderspresidenterna, Ecke Hedberg och Axel Erdmann
t. ex, visar goda verk, signerade 1950, men även de något äldre, liksom de yngre och de
allra yngsta exponerar saker av värde, även om utställningen ej bjuder på någon
större överraskning eller sensation. Fritz Smedberg visar bl. a. ett
stort fjällmotiv, duktigt målat, där han i någon mån gått ifrån sin vanliga stil
och tolkat intrycket från de skogsklädda branterna på ett nästan ornamentalt sätt. Gösta
Bohm ställer ut en skimrande monotyp med symbolisk motiv och hans hustru Marthe
ett par färgmättade blomsteruppställningar av ganska stor skönhet. Helt bra är Pär
Lindblads båda teckningar och koloristiskt sett är hans tre oljemålningar
goda. Av annat av det utställda att döma är Lindblad på väg att bilda skola i sin
hemstad. Bertil Lundqvist kan visa ett par franska motiv, varav särskilt
det ena har goda måleriska förtjänster och där han trots den löst skissaktiga formen
fått med något väsentligt av intrycket av ljus och atmosfär. Bengt Eklund
arbetar träget med sina saker. Cirkustavlan äger förmåga att uttrycka en viss
stämning och "Dansbanan" är en modern folklivsbild som förlänats en viss
helhet i hållningen. Rune Persson kommer i år med ett par duktiga
saker. Hans västkusthamn är vacker och det omdömet kan gälla om också inte i så hög
grad om "Höstskiss". Däremot gäller det ej om hans tredje målning
"Järvsölandskap". Tage Sahlbergs "Skånska hus"
äger ett visst skymningsromantiskt värde och han verkar i de utställda arbetena
säkrare i färgen.
En annan hudiksvallsmålare, Tryggve Örn, överraskar än mera i år än
förra året. Särskilt hans "Interiör" äger goda förtjänster. Ett
stilleben, som man även gläds åt, är Sigurd Wikströms säkert
målade "Cinneraria". Ytterligare en konstnär, som representerar Hofors, är Egon
E:son Weinemo, vars produktion är representerad av ett par små fina landskap
och en duktigt målad modell, litet i Osslunds stil. "Stilleben med flaskor"
kallar Hugo Wickman en av sina temperamålningar. Den representerar
nästan en klass för sig, med den fina känslan för stoffet, den behärskade
kompositionen och abstraktionen samt den mindre vanliga kunnigheten i det måleriska
föredraget. Men i närheten, kvalitativt sett, skulle man vilja placera Sven Olow
Olsson både små pasteller, varav "Mot kyrkan" med dess sammetsmjuka
ton och skickliga disponering av ytan är mycket god konst i litet format.
Bland de yngre "löftena" lägger man märke till Bertil Bertells
" "Det gula huset", Ole Jensens naivistiska "Seine,
Paris", Harald Jürrissaars spirituella teckningar, Hans
Rooths "Från Bovallstrand", Mauritz Höjerdahls
"Röda blomma" och Juho Sunis "Stilleben".
Skulpuren har två representanter, Maggie Wibom, vars "Lille
Jan" är ett gott barnporträtt, och Sven Lundqvist, bördig från
Storvik. Han visar sig på utställningen vara en mycket god skulptör. Den stora torson
äger volym och rytm samt ter sig som samlad, väl avvägd form. Samma goda egenskaper
äger även porträttet i terracotta. De små reliferna har , även de, goda förtjänster
och är därjämte lustigt underhållande, liksom t. ex. finländaren Auteres
folklivsbilder, skurna i trä. Lundqvists förnämliga samling av goda arbeten är av stor
och välgörande verkan för utställningen som helhet betraktad.
När man summerar ihop intrycken från Länsutställningen 1950 märker man, att mångt
och mycket är under utveckling mot något bättre och det är glädjande att se de yngre
vaket och intensivt arbeta vidare, liksom det har sitt intresse och värde att år från
år kunna följa deras framsteg och förnyelse.
Ph. Humbla |